Tenn opp!

av Tormod Røyland

Effekten av fyringen hjemme i stua, er at det hvert så blir det lunt, varmt og godt.
Ikke med en gang, det tar litt tid, men etter en stund. Slik er det også i menigheten – DHÅ er ilden!
BIBELSTUDIE 
Fra talen søndag 11. januar-2015
Av Tormod Røyland, pastor
(For english, please copy into google translate)

Tenn opp | Stir up
Tekst: 2. Tim 1; 6 – 7 (1 - 7) og Apg | Acts 2; 42
Effekten av fyringen hjemme i stua, er at det hvert så blir det lunt, varmt og godt.
Ikke med en gang, det tar litt tid, men etter en stund.
Slik er det også i menigheten – DHÅ er ilden (Jesus: "Ild er jeg kommet for å kaste på jorden.
Hvor gjerne jeg ville at den alt var tent!" Luk 12;49), og når DHÅ får brenne (åndelig talt) med sitt liv og sin kraft i våre hjerter, så blir det varmt og godt i menigheten, og det blir varm og godt rundt oss, og det blir god lukt av Jesus i huset, og den åndelige atmosfæren i luften er frisk og ny i blant oss. I TIMOTEUS – TENN OPP! 1) Hadde en rik trosarv En åndelige arv gir ikke automatikk eller garanti for at fortsettelsen skulle være god. Hver generasjon må velge å leve i personlig vekkelse og våke over sin åndelige utvikling! 2) Timoteus var motløs – og hadde «parkert». Paulus viser forståelse og trøster ham OG lokker, formanner og appellerer til det åndelige potensialet i Timoteus: «LA DET FLAMME OPP PÅ NYTT» Vi skal møte hverandre i samme ånd – trøste, setter mot i hverandre, heie på hverandre til å tenne opp Guds nådegave i oss. II. 4 KRISTNE VERDIER VI LAR FLAMME OPP! De er modell og designet av himmelen for suksessfullt personlig kristenliv og menighetsliv. 1. LÆREN De første kristne hold seg trofast til læren. Den beste måten å bli verdslig og frafallen på, er å slutte å lese Guds Ord Bekymring, rikdom og nytelser kan i følge Luk 8; 14 holde oss borte fra Ordet. Tenn opp kjærligheten til Ordet. Den åndelige maten vi spiser. Vi må ikke venne oss til å leve uten ordet! Ikke venn deg til å hoppe over eller utsette bibellesningen. Ta til deg Guds ord hver dag! 2. FELLESSKAPET A. De første kristne holdt seg trofast til fellesskapet! Templet og i hjemmene – og de besøkte hverandre. Apg | Acts 2; 44 Alle de troende holdt sammen og hadde alt felles Hebr 13; 1 – 2 Hold søskenkjærligheten levende! Glem ikke å være gjestfrie. B. Fellesskapet og åndens gaver. Fellesskapet er en arena for Guds nærvær – og i Guds nærvær virker Den Hellige Ånd og han gir sine gaver (1.Kor 14; 26)! Vi tenner opp forventningen til at åndens gaver skal bli brukt i våre fellesskap. 3. BRØDSBRYTELSEN Mer enn feiringen av nattverden. Men et levende vitnesbyrd om at Jesus lever og handler. 2.Tim 1; 8: Skam deg ikke over vitnesbyrdet om vår Herre. 4. BØNNENE En artikkel i vårt land i uken som var: - Annenhver nordmann ba til høyere makter i fjor, og en annen undersøkelse viser at bare to av fem kristne gjorde det samme. Drøyt kun én av ti ber ofte eller daglig. La oss tenne bønneflammen bli tent på nytt i ditt liv! Bønn beveger de hender som beveger verden. Det er kraft i dine bønner – det er kraft i menighetens bønner! 2015 – et år av bønn og bønnesvar! TIL SAMTALE: 1. Les teksten i 1. Tim 1, 6 – 7. Hva betyr disse ordene for deg i ditt liv? 2. Hvorfor er det viktig for menigheten og for deg som troende å - tenne opp kjærligheten til Ordet? - tenne opp overgivelsen til fellesskapet? - tenne opp det levende vitnesbyrdet? - tenne opp bønnens ånd?
Tenn opp! Tenn opp!

Tilbake til talereferater

 

 

Fokus på forfulgte kristne i Pakistan

av Sajid Christoffer Paul

Hør budskapet fra gudstjenesten på søndag her!

Les mer..

Fokus på forfulgte kristne i Pakistan Fokus på forfulgte kristne i Pakistan