Kr 53.600,- til forfulgte i Nord-Irak

Medias og verdens øyne er rettet mot grusomhetene som skjer i Midt-Østen i disse dager. I Israel og Gaza er situasjonen spent og krigshandlinger skjer. Borgerkrigen har lenge vært glemt av norske medier. Riktignok har avisen Vårt Land fortalt noe om grusomme krigshandlinger i Syria i en artikkel nylig. 1.700 mennesker, blant dem mange barn, har var blitt drept i krigshandlinger på bare én uke.

I Karismakirken satte vi fokus på situasjonen på forfulgte kristne i Nord-Irak. De grusomheter vi ser akkurat nå er ubeskrivelige. Kristne hjem og bygninger blir merket med bokstaven N («nun» for Nasareere, altså kristne som følger nasareeren Jesus). N´en blir brukt som et tegn på at her er det fritt fram for IS (Islamsk Stat) å drepe og plyndre. Jenter blir tatt som slaver og blir tvangsgiftet med muslimske menn, etter at de først har sett sin familie bli slaktet forteller Åpne Dører.

Vi hører om massedrap, korsfestelser og mange andre bestialske hendelser mot mennesker. Ofrene kommer fra kristne familier og andre minoriteter. Omfanget av disse skrekk-scenarier mangler nesten sidestykke i moderne historie.

Karismakirken gjennomførte «Aksjon Irak» forleden søndag. Det resulterte i en gave på kr 53.600,- til grunnleggende ting som mat, vann, medisiner, puter, tepper, luftkjølere, mat og bestikk, og hygieneartikler som vi valgte å kanalisere gjennom organisasjonen Åpne dører.

Vi oppfordrer våre egne medlemmer, andre menigheter og forsamlinger til å være med i bønn for situasjonen i Irak, Syria og Israel og Gasa.

Det er ofte vanskelig å finn ord når vi ber for de som lider. Derfor kan det noen ganger være en hjelp til å be formulert bønner. Bruk gjerne denne som i hovedsak er formulert av «Christian Aid»:

Far i himmelen, vi ber for Irak!
Vi ber sammen med kristne over hele verden: Vi roper til deg for de hundretusener av irakere som i disse dager blir utsatt for brutal forfølgelse. La dem merke at de ikke er glemt!

Vi ber for de hundretusener som er blitt drevet på flukt og har mistet alt de eier: Gode Gud, la ikke deres hjerter bli lammet av frykt og fortvilelse!

Grip inn, Herre, og la ikke hatet seire! Vi ber om håp for irakere som mangler mat og vann, klær og husly, og de som er i ferd med å gi opp: Gi visdom og handlekraft til det internasjonale samfunn og til politiske ledere og nødhjelpsorganisasjoner.

Vi ber for våre søstre og brødre i troen, kristne irakere som kjemper for å overleve: Jesus, vi er lemmer på din kropp og søsken i samme familie. La vår kjærlighet bli mer enn tomme ord!

Vi gråter over mennesker som elsker mørket høyere enn lyset: La ondskapen avta og nedslaktingen av uskyldige mennesker i Irak ta slutt!

La din gode vilje bryte igjennom, Herre, og gjør oss til medarbeidere for fred og rettferdighet: Gi oss vilje til å be og gi, gi avkall på vårt eget og arbeide for at verden skal bli et tryggere sted å leve. Gode Far; la ditt folk i alle land leve som lys og salt i verden, slik at evangeliet kan gå frem og mennesker bli frelst! I Jesu navn.

 

 

Grip dagen

av Arnfinn Clementsen

Hør budskapet fra søndagens gudstjeneste her, eller se det på livestream!

Les mer..

Grip dagen Grip dagen